گروهی از فعالان حوزه IT به رهبری محمودرضا فرهادی، پلتفرمی را زیر مجموعه بانک پاسارگاد تاسیس کرده‌اند که بستری جامع برای ارائه انواع خدمات به کودکان، نوجوانان و والدین است.

کیدزی

محمودرضا فرهادی، مدیر کسب و کار کیدزی، در خصوص چگونگی تولد کیدزی و تاثیر این پلتفرم بر زندگی مجازی کودکان و نوجوانان و حتی والدین چنین توضیح داد: «یک گروه از افرادی که جامعه ما را تشکیل می‌دهند، افراد زیر 18 سال هستند و در حال حاضر با موضوع تکنولوژی و فضای مجازی بیش از سایر اقشار جامعه قرابت دارند؛ این گروه از بدو تولد چه خودخواسته چه ناخواسته در ارتباط با فضای مجازی بوده‌اند و خود یا خانواده آن‌ها تجهیزات این حوزه را مورد استفاده دارند و سن استفاده از فضای مجازی یا تجهیزات حوزه فناوری روز به روز درحال پایین آمدن است. سرعت رشد فناوری به قدری بالا است که والدین گاهی در تشخیص انطباق آن‌ با مراحل رشد و تحول فرزندشان دچار مشکل می‌شوند

او با بیان اینکه نحوه ارتباط این گروه از افراد جامعه و فضای مجازی و تجهیزات حوزه فناوری بسیار حائز اهمیت است افزود: «باید این پرسش را مطرح کرد که آیا فردی که در رده سنی زیر 18 سال جامعه است، متناسب با نیازهایی که دارد و بایدها و نبایدهایی که در فرایند رشد و تحول وی وجود دارند از فضای مجازی و تجهیزات حوزه فناوری استفاده می‌کند یا خیر؛ در حال حاضر فضای مجازی به قدری در دسترس است که اگر تماشای انیمیشنی در فضای تلویزیون نتواند نیازهای کودک و نوجوان را برطرف کند، به دنبال ارضای آن نیاز، به فضای مجازی می‌رود که نظارت بر روی آن دشوار است و حتی اگر خود والدین نیز به دنبال محتوای مناسب برای کودک و یا نوجوان خود باشند، نمی‌دانند که آن محتوا را چه کسی تولید کرده‌ است، برای چه اهدافی تولید شده‌ است یا جریان آن محتوا کودک را به کدام سو خواهد برد.»

پروژه کیدزی چه زمان راه‌اندازی شد؟

فرهادی در این مورد توضیح داد: «با مطرح شدن دغدغه‌هایی که برای کودکان و نوجوانان در جامعه امروز ما وجود دارد؛ فکر ایجاد بستری برای ارائه خدمات به این گروه که 30 درصد از افراد جامعه ما را در بر می‌گیرد، در ذهن ما ایجاد شد.»

وی با بیان اینکه توسعه بستری نظیر کیدزی برای درگیری افراد زیر 18 سال همواره برای کسب و کارها بسیار هزینه‌بر بوده‌ است، بیان کرد: «چراکه کسب و کارها می‌توانند به یک نیاز کودکان و نوجوانان پاسخگو باشند؛ به عنوان مثال اگر من تولیدکننده محتوای دیداری هستم، تنها می‌توانم این محصول را عرضه کنم یا اگر تولیدکننده محتوای آموزشی هستم، تنها می‌توانم خدمات آموزشی ارائه دهم و با برطرف شدن نیاز کودکان و نوجوانان از آن، دیگر دلایلی برای ماندگاری در کسب و کار آنلاینی که برای آن هزینه شده‌است، وجود ندارد.»

تنوع خدمات همواره مهم است

مدیرپروژه کیدزی خاطرنشان کرد: «تنوع خدمات برای کودکان و نوجوانان بسیار حائز اهمیت است. با عدم شناخت کودکان و نوجوانان، کسب و کارها نمی‌توانند با پیشنهادهایی که برای آنها جذاب باشد، افراد این گروه را در این بستر نگه دارند و در حالی که خدمات‌دهی محدود باشد، نمی‌توان این گروه را برای مدتی طولانی به عنوان مخاطب داشت.»ژ

وی بیان کرد: «با توجه به آنچه مطرح شد، ما به این نتیجه رسیدیم که با عدم یکپارچگی و تنوع خدمات مواجه هستیم و اگر من فرد زیر 18 سال در جامعه هستم، باید برای برطرف کردن نیازهایم به پلتفرم‌های مختلفی وارد شوم و حتی برخی از آن‌ها در بستر آنلاین ما وجود ندارند و منجر به سوق پیدا کردن من به بسترهای نامناسب خواهد شد؛ در نتیجه کیدزی شروع به ایجاد یک فضای یکپارچه کرد تا نه تنها پاسخگویی به نیازهای متنوع افراد زیر 18 سال مورد توجه قرار گیرد بلکه شناخت آن فرد نیز از اهداف این پروژه است.»

پلتفرم کیدزی چگونه به کودکان و نوجوانان هویت می‌بخشد؟

مدیرپروژه کیدزی در توضیح این امر گفت: «اگر فضا یکپارچه باشد و تمام خدمات در یک بستر ارائه شود و شناسایی افراد سرلوحه کار قرار گیرد؛ فرد زیر 18 سال با همان هویتی که روز گذشته وارد پلتفرم شد، امروز به آن وارد می‌شود و به مرور زمان و با شناسایی علایق و نیازهای آن، هویت وی در فضای محدودتر شکل می‌گیرد. مزیت‌های هویت یکپارچه یا هویت احراز شده هم از جنس مشتری و هم از جنس کسب و کار است.»

وی افزود: «زمانی که هویت فرد یکپارچه است، من به عنوان یک کسب و کار، دیگر نگران شناخت علایق این فرد نیستم و در جریان خریدهای روزهای گذشته وی هستم و می‌توانم محصول و خدمات مشابه و مورد علاقه وی را در پلتفرم کیدزی به او پیشنهاد کنم. از طرف دیگر منجر به استقلال فرد زیر 18 سال می‌شود، چراکه خود به تنهایی می‌تواند خرید کند و همچنین در فضای مجازی امنیت دارد و پیشنهاد نامربوط به او داده نمی‌شود. همچنین به خانواده قابلیت نظارت اصولی ارائه می‌کند.»

مدیرپروژه کیدزی توضیح داد: «سرانجام کیدزی با ایده ایجاد یک فضای یک‌پارچه در راستای هویت‌بخشی به کودکان و نوجوانان به وجود آمد؛ از طریق یک‌سری سرویس‌های زیرساختی مشترک، کسب و کارها در کیدزی به ارائه خدمات می‌پردازند و خود افراد زیر 18 سال نیز در این بستر با هویت خود به عنوان مشتری ورود پیدا می‌کنند.»

فرایند هویت‌بخشی به افراد زیر 18 سال

وی بیان کرد: «تنها مرجع جدی و قابل اتکا که می‌تواند هویت یک فرد را ثابت کند، سرویس بانکی است؛ ما درمجموعه کیدزی از سرویس احراز هویت بانکی استفاده می‌کنیم تا بتوانیم هویت فرد را احراز کنیم و علاوه بر این‌که هویتی به فرد در فضای مجازی داده‌ایم، استقلال او را نیز تامین کرده‌ایم. به محض اینکه احراز هویت بانکی این فرد به اتمام می‌رسد می‌تواند از خدمات بانکی بهره‌مند شود و حساب بانکی نیز برای او باز می‌شود. این استقلال مالی کودکان و نوجوانان با قابلیت نظارت برای والدین همراه خواهد بود و امکانات متنوعی مانند ایجاد قلک دیجیتال، تخصیص پول تو جیبی برای کودکان و نوجوانان از سوی والدین و یا ایجاد محدودیت بر روی خرید و یا انتخاب سقف خرید از سوی والدین در این بستر در نظر گرفته شده‌است.»

فرهادی ادامه داد: «پایه این بستر بانکی است و اجازه ورود هر کسب و کاری را برای ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان نمی‌دهد. این فضای یک‌پارچه محدودیت ندارد اما بر روی نوع خدماتی که کسب و کارها ارائه می‌دهند نظارت می‌کند و یک‌سری قوانین بالادستی که در فضای دیجیتال باید رعایت شود، بر روی این کسب و کارها نظارت می‌کند.»

خدمات کیدزی

وی درباره خدماتی که در حال حاضر در کیدزی ارائه می‌شود گفت: «در حال حاضر در دو سالی که این کسب و کار در حال فعالیت است ما بیش از یک و نیم میلیون مشتری را جذب کردیم که به طور مستقیم از این کسب و کارها استفاده می‌کنند. در حال حاضر 6 پلتفرم بر روی این بستر فعال هستند که عبارتند از: ویدزی که اپلیکیشن نمایش ویدئو است و انیمیشن‌های جدید را دوبله و عرضه می‌کند؛ محتوای این ویدئوها توسط روانشناس بررسی، تایید و گروه سنی آن‌ها مشخص می‌شود. در این اپلیکیشن توضیحاتی در خصوص موضوعاتی که ویدئو به آن‌ها پرداخته است نیز به والدین ارائه داده می‌شود. اپلیکیشن پرنده که قصه‌گوی رایگان است و تمام کاربران می‌توانند در این پلتفرم به صورت رایگان، هر قصه‌ای را که توسط قصه‌گوهای حرفه‌ای تولید شده‌است را گوش دهند و این قصه‌ها به صورت موضوعی دسته‌بندی شده‌اند.»

وی افزود: «اپلیکیشن همبازی یکی دیگر از پلتفرم‌های فعال در این بستر است که آن نیز به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته‌ است و تعداد بی‌شماری بازی در این پلتفرم معرفی شده‌ است و حتی بازی‌های دو نفره تا سه نفره نیز در حال راه‌ یافتن به این پلتفرم است؛ این پلتفرم بیشترین مخاطبان این اکوسیستم را به خود جلب کرده‌است و موضوعات بازی‌ها نیز مورد بررسی روانشناسان بوده‌است. کیالا فروشگاه اینترنتی کودکان است و کودکان و نوجوانان می‌توانند با حساب دیجیتال خود تحت نظارت والدین به خرید بپردازند. در این پلتفرم به بحث سواد مالی پرداخته شده‌است و به کودکان و نوجوانان در خصوص خرید نظراتی مبنی بر اینکه اسراف کرده‌است یا این‌که می‌تواند خرید بهتری داشته باشد، داده می‌شود.»

فرهادی در ادامه گفت: «پلتفرم دیگر زیپاد است که امکان افتتاح حساب و احراز هویت کودکان را فراهم می‌کند و والد می‌تواند برای کودکان خود افتتاح حساب کند و خود فرد می‌تواند هر شکلی که می‌خواهد کارت خود را انتخاب کند و با یک شارژ هدیه ریالی، افتتاح حساب وی شکل می‌گیرد و قلک‌های خرید متنوع می‌توانند برای کودک ایجاد کنند و حتی به آن‌ها پول توجیبی دهند. همچنین زی‌مگ نیز پلتفرم دیگری است که در این بستر به آموزش هایی در حوزه فرزندپروری می‌پردازد، محصولات را معرفی می‌کند و به نوعی درگاه تولید محتوا و رسانه‌ای تخصصی و معتبر برای والدین است.»

کد خبر 828821

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha